Santapan Rohani


Random Hadith Widget

Friday, September 4, 2009

Luahan Rasa : Cara Nak Tegur Wanita Menutup Aurat

Alhamdulillah, hari ni ada seorang ukhti dari UM mengajar ana di YM tentang cara-cara nak mnegur wanita yang tak mnjga aurat. Ana ambil dari tengah-tengah dan yang dirasakan perlu jelah k.. Dia suruh ana jadikan dia contoh sebagai wanita yang tak jaga aurat. Jom kita tengok..

Yang tulisan warna hitam 2 ana dan yang warna merah 2 ukhti dari UM ni tadi.

ckp je..
tegur kak tgk..

adui, klu kwn2 rapat blh je sy tgur.. 01:25
(seganlah kononnya ni. he2..)

cuba tegur lahir dr hati yg ikhlas.. 01:26

bismillah.. 01:27
awk tgh buat ap 2..? 01:27

(bermulanya lakonan)

saya? 01:28
kenape awak nk tahu?> 01:28


x blh ke nk tau.. 01:29

(jgn tez brt2 sngt tau..) 01:29
(sempat pula gtau cm2)

saya tgh bc buku.. 01:29

kenape? ada masalah ke? 01:29


hmm, msalh? mslh kcik je kot.. 01:30

blh x sy nk kngsi..? 01:30


boleh..ckpla.. 01:31


awk pnh tngk x blog sy..? 01:31


tak..kenape? 01:32


cbe2lh awk tngk ye nnt.. 01:32

ni almt die.. http......................... 01:33


(jgn gn blog..cuba cr lain) .. 01:33

tegur straight 2 da point tgk.. 01:34
(ayat ni bila ana cuba bagitahu prmpuan yg tak mnjga aurat ni menggunakan blog)

xdelh.. sy nmpk awk td kt bndr x pkai tdng.. 01:35
tp kt cni awk pkai.. 01:35

knape awk bka bila kt luar..? 01:35
maaflh klu prtnyaan sy ni buat awk mrh.. 01:35

tp sy hrp awk blh jwb.. 01:35


biasala..tak rockla pakai tudung kt town 01:36
kenape awak nk ambil tahu? 01:36
(antara cabaran dan dugaan bila menegur)

bkn sy nk ambil tahu.. 01:37
hmm, cbe awk jwb soaln sy ni? 01:37

ap hkum wanita mnutup aurt..? 01:37

msti awk tau kn..? 01:37


(mcmni..kalau dia ckp kenape awak nk ambil tahu?) 01:38
azim cuba jwab..saya saudara islam awak..tentula saya ambil berat.. 01:38

owh, btl gak 2.. 01:38

buka aurat 2 haram..berdosa.. 01:39

maafkan saya kalau cara sy tegur menyinggung perasaan awak.. 01:39

aurat wanita hanya tapak tgn dan muka shj.. 01:40


(tp sy lg ske buat ayt tnya kt pmpuan 2) 01:40

kan cantik awak tutp... 01:40
pompuan mana? 01:40

?? 01:40

ooo.. 01:41

ayat tanya.. 01:41

lebih banyak jgn.. 01:41

lebih baik jgan.. 01:41
orang jd malas nk layan.. 01:41
dok ty soalan byk2.. 01:41
maaf ye..ni pendapat kak s-a---a 01:42
(berkaitan dengan ayat di atas, ana cakap ana lebih suka tanya balik prmpuan yang tak mnjga aurt ni hukum menjaga aurat, jadi tulah jawapan ukhti s - - h - - -)


ok2.. 01:43
jd klu dh tgur mcm td 2, rsa2nya ap pula reaksi pmpuan 2..? 01:43

xda masalah..cuma yg penting,,hati yg ikhlas kerana ALLAH.. 01:44
dan dgn cara yg berhemah.. 01:44
insyaALLAH..doakan supya ALLAH buka pintu hati mereka.. 01:45


itulah antara perbualan yg ana bualkan..
mmg susah sikitlah nak faham. jadi kenalah baca banyak kali sampai faham.
tp mmpu ke ana buat macam tu?
insyaallah ana akan cuba.
yang baik kita ambil, yang buruk kita buang jauh2..
siapa-siapa yang ada lagi cara bolehlah dikongsikan bersama..

2 comments:

  1. kurng fhm,, dgn endingg,,,aku pernh jwb persoalan perempuan yg tnya knape kita perlu bertudung?? dia xnmpk bertudung tuy sbgai sesuatu yg memudaratkan,.,,]
    jwapan : lelaki boleh ghairah tgk perempuan ,., bila xpkai tudung xkn nk pkai bju labuh2,, ada lg bhagian terdedah,, tp org yg kau tegur ni cm lg dgil je,, ape2 pun truskan perjuangan ,,!,, =)

    ReplyDelete
  2. hmm, maaflh.. mungkin kena baca byk kali br fhm. lgpn ana cma amik isi yg penting2 je..
    xpe, biar ana edit balik dan boldkn isi yg penting....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Waktu Solat