Santapan Rohani


Random Hadith Widget

Sunday, July 17, 2011

Luahan Rasa : Anda Sebenarnya Pencuri

Sedarkah kita bahawa kita sebenarnya pencuri..?

Apa yang ana maksudkan di sini ialah masa, kerana seringkali kita dengar "Janji Melayu" dilafazkan apabila berjanji.

Situasi 1:
Nurul dan Siti berjanji untuk berjumpa pada pukul 10.00 pagi. Nurul seorang yang menepati masa dan telah menunggu sebelum jam 10.00 lagi. Namun Siti tiba pada pukul 10.10 pagi.

Situasi 2:
Seorang pensyarah berjanji untuk membuat kelas pada jam 09.00 pagi. Namun oleh kerana segelintir pelajarnya lewat maka pelajar yang telah tiba awal terpaksa menunggu rakan mereka sebelum sesi pembelajaran boleh dimulakan.

Situasi 3:
Ahmad : Ayie, jom jemput Amir, dah nak pukul 3 dah ni. Kan kita janji nak jemput dia pukul 3.
Ayie : Ala, rilekslah.. Amir tu kalau janji pukul 3.00, 3.30 baru siap.



Mungkin situasi yang ana berikan itu nampak tiada apa atau simple. Namun dari situasi yang ana beri, cuba kita renungkan adakah kita sebahagian dari yang menepati masa atau tidak. Alangkah ruginya jika kita termasuk dalam golongan yang tidak menepati masa dan ditambah jika kita mengambil (mencuri) masa orang lain. Mungkin golongan ini akan berkata, "Ala, 2 minit je pun lewat", "Bukan lambat sangat pun" dan berbagai lagi alasan yang kita dengar dari mereka.

Namun cuba kita fikir betapa ruginya orang yang menepati masa menunggu orang yang tidak tepat pada janji ini. Tanpa disedari, golongan ini telah mencuri masa orang lain. 

Tanda orang munafik itu ada tiga: Jika berkata-kata mereka berdusta, jika berjanji mereka memungkiri,  dan jika di beri amanah mereka khianati. 

Oleh itu suka untuk ana ingatkan kepada sahabat dan diri ana terutamanya, jadilah orang yang menepati masa. Tidak salah jika datang lewat kerana keuzuran kerana ana juga pernah berada dalam keadaan seperti itu tetapi sekurang-kurangnya beritahulah orang yang sedang menunggu itu. Jangan biarkan mereka tertunggu-tunggu kerana anda. Adakah masyarakat melayu sudah sinonim dengan perkara ini sehingga timbulnya "Janji Melayu"? Sama-samalah kita renungkan. Wallahualam..

2 comments:

  1. errr...
    janji melayu?
    adakah semua org melayu begini?
    *sentap..huhu~

    ReplyDelete
  2. bukanlah semua sya. macam saya ni kan menepati masa.. he2..

    tapi kenapa boleh timbulnya janji melayu tu? tetiba terfikir....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Waktu Solat