Santapan Rohani


Random Hadith Widget

Saturday, May 14, 2011

Kenapa Orang Islam Sembah Bangunan Kain Hitam Itu?


"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"


"Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"


"Baitullah tu apa?"
...
"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"


"Allah ada dalam tu?"


"Tak.."


"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"


"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."


"Kamu sembah apa?"


"Saya sembah Allah swt"


"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"


"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."


"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."


"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"


"Pernah.. selalu.."


"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"


"Tengok perlawanan bola la.."


"Di mana?"


"Dalam tv la.."


"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."


"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."


"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."


"So..?"


"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"


"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."


"Peliknya.."


"Sebab apa pulak pelik?"


"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."


"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."


"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"


"Ya.. tak pelik.."


"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."


"Erk.. kau betul.."

Thursday, May 12, 2011

Tanggungjawab Seorang Suami

Assalamualaikum wbt. Di sini ana nak kongsikan sedikit mengenai tanggungjawab suami terhadap isteri di dalam rumahtangga. 

1) Allah swt. berfirman yang bermaksud:
“Dan gaulilah mereka(para isteri kamu) dengan cara yang sebaik-baiknya” (An-Nisa:19)

2) Dan Allah swt. berfirman lagi:
“Dan para wanita itu mempunyai hak yang seimbang dengan kewanitaannya menurut cara yang baik akan tetapi para suami itu mempunyai satu tingkatan kelebihan atas isterinya”.

3) Diceritakan dari Nabi saw. Bahawa baginda bersabda pada haji wida’(perpisahan) setelah baginda memuji Allah swt. dan menyanjunginya serta menasihati hadirin yang bermaksud:-
“Ingatlah (hai kaumku) terimalah pesananku untuk berbuat baik kepada para isteri. Isteri-isteri itu hanyalah dapat diumpamakan kawanmu yang berada disampingmu, kamu tidak dapat memiliki apa-apa dari mereka selain berbuat baik, kerana kalau isteri-isteri itu melakukan perbuatan yang keji yang jelas (membangkang atau tidak taat) maka tinggallah mereka bersendirian di tempat tidur dan pukullah mereka dengan pukulan yang tidak melukai. 

Kalau isteri itu taat kepadamu, maka janganlah kamu mencari jalan untuk menyusahkan mereka. Ingatlah! Sesungguhnya kamu mempunyai kewajipan terhadap isteri-isterimu dan sesungguhnya isteri-isterimu itu mempunyai kewajipan terhadap dirimu. Kemudian kewajipan isteri-isteri terhadap dirimu ialah mereka tidak boleh mengizinkan masuk ke rumahmu orang yang kamu benci. Ingatlah! Kewajipan terhadap mereka ialah bahawa kamu melayani mereka dengan baik dalam soal pakaian dan makanan mereka”.

4) Rasullullah saw bersabda yang bermaksud:
“Kewajipan seorang suami terhadap isterinya ialah suami harus memberi makan kepadanya jika ia makan dan memberi pakaian jika ia berpakaian dan tidak boleh memukul mukanya dan tidak boleh memperolok-olokkan dia dan juga tidak boleh meninggalkannya kecuali dalam tempat tidur (ketika isteri membangkang)”.

5) Nabi saw. Bersabda yang bermaksud:
“Siapa sahaja seorang lelaki yang mengahwini seorang perempuan yang mas kahwin sedikit atau banyak, sedangkan dalam hatinya berniat untuk tidak memberikan hak (maskahwin) perempuan tersebut, maka ia telah menipunya, kemudian ia meninggal dunia, sedang ia belum memberi hak perempuan tadi, maka ia akan menghadap Allah swt. pada hari kiamat nanti dalam keadaan berzina”.

6) Sabda Nabi saw. :
"Sesungguhnya yang termasuk golongan mukmin yang paling sempurna imannya ialah mereka yang baik budi pekertinya dan mereka yang lebih hebat dalam mempergauli keluarganya (isteri, anak-anak dan kaum kerabatnya)”.

7) Nabi saw. bersabda :
“Orang-orang yang terbaik dikalangan kamu sekalian ialah mereka yang baik terhadap isteri. Dan saya adalah orang yang paling baik dari kamu sekalian terhadap isteri”.

8) Diceritakan dari Nabi saw. :
“Barang siapa yang bersabar atas budi pekerti isterinya yang buruk, maka Allah swt. memberi pahala sama dengan pahala yang diberikan kepada Nabi Ayub a.s kerana sabar atas percubaanNya”.

Percubaan(ujian Allah swt.) ke atas Nabi Ayub a.s ada empat:
1) Habis harta bendanya.
2) Meninggal dunia semua anak-anaknya.
3) Hancur badannya.(sakit)
4) Dijauhi manusia selain isterinya.

“Dan seorang isteri yang sabar ke atas budi pekerti suaminya yang buruk akan diberikan oleh Allah swt. pahala sama dengan pahala Asiah isteri Firaun”.

9) Dianjurkan bagi seorang suami memerintahkan isterinya (mengingatkannya dengan nada yang halus) dan menafkahinya menurut kemampuannya dan berlaku tabah (jika disakiti oleh isterinya) dan bersikap halus kepadanya dan mengarahkannya kejalan yang baik dan mengajarkannya akan hukum-hukum agama yang perlu diketahui olehnya seperti bersuci, haid, dan ibadah-ibadah samada yang wajib atau yang sunat.

10) Allah swt. berfirman yang bermaksud:
“Hai orang-orang yang beriman, jagalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka”. Ibnu Abbas berkata: berilah pergertian agama kepada mereka dan berilah pelajaran akhlak yang baik kepada mereka.

11) Nabi saw. bersabda yang bermaksud:
“Takutlah kepada Allah dalam memimpin isteri-isterimu, kerana sesungguhnya mereka adalah amanat yang berada disampingmu. Barang siapa yang tidak memerintahkan solah kepada isterinya dan tidak mengajarkan agama kepadanya, maka ia telah khianat kepada Allah swt. dan RasulNya saw.”

12) Nabi saw. bersabda :
“Tidak ada seseorang yang menjumpai Allah swt. dengan membawa dosa yang lebih besar daripada seorang suami yang tidak sanggup mendidik keluarganya”.

"Isteri Solehah menjadi dambaan Suami"


TANGGUNGJAWAB SUAMI YANG SEBENAR

1) Menjadi pemimpin bagi isteri dan anak-anak dalam rumahtangga.

2) Mengajarkan ilmu Fardu ‘Ain (wajib atas setiap hamba) kepada isteri dan anak-anak iaitu ilmu Tauhid, Fiqh dan Tasawwuf.
· Ilmu tauhid diajarkan supaya aqidahnya betul dengan aqidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah.
· Ilmu Fiqh diajarkan supaya segala ibadahnya betul mengikut kehendak agama.
· Ilmu tasawwuf diajarkan supaya mereka ikhlas dalam beramal dan dapat menjaga segala amalan mereka daripada dirosakkan oleh rasa riya’, bangga, menunjuk-nunjuk dab lain-lain.

3) Memberi makan minum, pakaian, tempat tinggal dan wang dari usaha(punca) yang halal. Ulama berkata “Sekali memberikan pakaian kepada anak isteri yang menyukakan hati mereka dan halal maka suami mendapat pahala selama 70thn”.

4) Beri nasihat jika isteri gemar mengumpat, berleter serta melakukan sesuatu yang bersalahan dengan perintah agama.

5) Malayani isteri dengan sebaik-baik pergaulan.

6) Bercakap dengan isteri secara lemah lembut.

7) Memaafkan keterlanjurannya(berbuat salah dgn tidak sengaja) tetapi kuat mencemburui tingkah lakunya(dengan berkadaran).

8) Kurangkan perdebatan(sesama ahli keluarga).

9) Memelihara maruah mereka(isteri dan anak-anak).


Dipetik dari sini.

Wednesday, May 11, 2011

Luahan Rasa : Le Tour De Penang @ Padang Kota

10 Mei 2011





Luahan Rasa : Kawad Konvokesyen IPG KSAH Ke-30

 3  Mei 2011












Luahan Rasa : Le Tour De Pantai Merdeka








Sunday, May 8, 2011

Hari Ibu Adalah Haram?


Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari samada dalam bulan Februari atau Mac. Dalam tempoh ini, sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan.

Dalam tempoh tersebut juga, kebanyakan rakyat England yang faqir dan miskin, akan bekerja sebagai pembantu rumah. Mereka sanggup keluar jauh meninggalkan keluarga kerana percaya bahawa Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dalam tempoh tersebut. Menjelang hari Ahad keempat, mereka digalakkan untuk bercuti oleh majikan, dan pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibu. Setiap ibu akan dihadiahkan dengan Mothering Cake atau kek hari ibu sempena perayaan tersebut.

Amalan dan tradisi ini menular ke seluruh dunia dan ia kini disambut sebagai penghormatan kepada Mother Church. Mother Church dianggap sebagai kuasa spiritual yang agung yang memberi manusia kehidupan dan memullihara mereka dari sebarang kecederaan. Sejak dari itu, perayaan Mothering Sunday telah diadun dengan upacara kegerejaan. Penghormatan mereka terhadap ibu sama taraf dengan penghormatan mereka terhadap gereja.

Di Amerika Syarikat, Hari Ibu disambut seawal 1872 hasil ilham Julia Ward Howe. Beliau adalah seorang aktivis sosial dan telah menulis puisi " The Battle Hymn of The Republic" (TBHoTR). TBHoTR telah dijadikan lagu patriotik yang popular di kalangan warga Amerika. Ungkapan "Hallelujah" dalam bait-bait lagu tersebut menyerlahkan lagi sentuhan Yahudi dan Zionis dalam mencaturkan politik dunia.

Pada tahun 1907 Anna Jarvis dari Philadelphia telah memulakan kempen untuk melancarkan Hari Ibu. Beliau telah berjaya mempengaruhi Mother's Church di Grafton, West Virginia agar meraya dan meraikan Hari Ibu pada hari ulang tahun kedua kematian ibunya, iaitu pada hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Semenjak dari itu, Hari Ibu dirayakan saban tahun di Philadelphia.

Anna Jarvis, dan pendokong-pendokongnya telah menulis surat kepada menteri, golongan peniaga dan ahli-ahli politik agar Hari Ibu disambut secara meluas di seluruh wilayah. Matlamat mereka telah berjaya sepenuhnya pada tahun 1911 apabila hari tersebut disambut oleh hampir keseluruhan wilayah Amerika. Pada tahun 1914, Presiden Woodrow Wilson, secara rasminya telah mengisytiharkan Hari Ibu sebagai Hari cuti umum dan mesti raikan pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Biarpun sebahagian besar negara-negara di dunia menyambutnya pada hari yang berlainan, tetapi negara seperti Denmark, Finland, Itali, Turki, Australia, dan Belgium masih merayakannya pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei.

Antara sumbernya, http://www.mothersdaycentral.com/about-mothersday/history/

Hmm, sumber ni ana copy dari beberapa weblog rakan-rakan. Kesahihannya tidak dapat dipastikan. Ada apa-apa pandangan bolehlah komen di sini. Wallahualam..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Waktu Solat