Santapan Rohani


Random Hadith Widget

Monday, May 4, 2009

Luahan Rasa : Kelebihan Berdiam

Kenapa kita perlu banyak diam dari banyak berkata-kata..?

Ada pendapat memberitahu,
banyak diam tidak semestinya bodoh, banyak bercakap tidak semestinya pandai. Sebenarnya, orang cerdik yang pendiam lebih baik dari orang bodoh yang banyak bercakap. Kadangkala orang yang pendiam juga lebih baik dari orang bodoh yang banyak bercakap.

Pepatah inggeris ada menyebut,
‘we actually have nothing to talk, but we talk many about nothing’.

Hadis Rasullullah pernah menyebut kelebihan berdiam yang bermaksud:

“Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, hendaklah ia berkata baik atau diam”.

“Barangsiapa yang banyak percakapannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya dan barangsiapa yang banyak dosanya, nerakalah tempat yang utama baginya”

“Tidak lurus keimanan seseorang itu sehingga lurus hatinya, dan tidak akan lurus hati seseorang itu sehingga lurus lidahnya”

Dari hadis di atas, jelaslah bahawa lidah atau percakapan yang kita pertuturkan setiap hari merupakan lambang keimanan kita. Tetapi orang yang kurang mantap imannya hanya akan berkata-kata dengan sesuka hati dan mengikut nafsu tanpa memikirkan akibatnya. Mereka ini hanya berkata yang sia-sia dan membuang masa serta jauh daripada hidayah.

Daripada Muaz, Rasullullah bersabda: ‘Mahukah kamu jika aku katakan kepadamu tentang sendi daripada semua kebaikan?’ Jawab Muaz, “Ya, kami nak tahu.”

Maka Rasullullah s.a.w. menunjukkan sendi kebaikan itu pada lidahnya dan berkata, “Jagalah ini.”

Muaz berkata, “Wahai Rasullullah, adakah kami akan mendapat seksaan akhirat daripada ucapan kami?”

Rasullullah menjawab, “Betapa azabnya Muaz orang yang tersungkur di dalam neraka itu melainkan hasil daripada menabur fitnah melalui lidah mereka.”
Akhirnya mereka menerima seksaan daripada Allah.”

No comments:

Post a Comment