Santapan Rohani


Random Hadith Widget

Sunday, May 24, 2009

Kata-kata Hikmah

Ya Allah, pejamkan mata saudaraku agar lena dalam jagaanMu, degupkan jantungnya agar suaranya dalam pangkuanMu, tartilkan zikirnya agar bicaranya dalam as-SamadMu, gegarkan ikhtiarnya agar jawarihnya dalam QadarMu serta hanguskan hatinya agar hangat dalam cintaMu.


Kadang-kadang Allah jarakkan hubungan kita, kemudian Dia datangkan pula dugaan. Puas kita mencari di mana teman kesayangan kita, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita rindu yang berpanjangan.


One stone is enough to break a glass. One sentence is enough to break a heart. One second is enough to fall in love and one friendis enough to make me smile.


Ya Allah, Kau hadiahkanlah cinta dan kasih sayangMu demi memelihara kesejahteraan dan kebaikan insan ini keranaku tahu hanya-Mu ya Allah yang mampu menjaga dirinya labih baik dariku.


Jauh adalah ruang yang memisah. Jauh membuatkan dua jiwa terpisah. Jauh menjadikan hati resah. Jauh melahirkan rindu yang tak sudah. Namun kerana jauh, persahabatan kita bertambah indah.


Life’s like a novel. Many chapters read and forgotten. But there’s one I won’t forget, it’s the chapter when we met and become friends.


Sesungguhnya bagi mereka yang hidup untuk perjuangan, usianya amat panjang. Sepanjang perjuangan itu sendiri, bermula dari hari diciptakan Adam dan berakhir tatkala Dia memusnahkan alam.


Kebahagiaan itu datang tanpa sedar, hilang tanpa dipinta. Tapi kita akan bahagia dengan apa yang kita ada. Carilah bahagia dengan hati, bukan dengan mata kerana hati penuh seribu perasaan berbeza.


Salam saudaraku, tadi saya bertemu ‘tawadhu’, ‘sabar’, dan ‘ikhlas’. Mereka bertiga perlukan tempat tinggal. Maaf, tanpa izin saya berikan alamat hati awak. Semoga mereka sentiasa bersamamu sahabatku.


Apabila kau ingin berteman janganlah kerena kelebihanya, kerana mungkin dengan satu kelemahan kau akan menjauhinya. Andai kau ingin berteman janganlah kerena kebaikannya kerana dengan satu keburukan kau akan membencinya. Andai kau ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia bantu kau mungkin akan memfitnahnya. Andai kau ingin berkawan janganlah kerana sifat cerianya kerana andai dia tak pandai menceriakan mungkin kau akan menyalahkannya. Andai kau ingin bersahabat, terimalah dia seadanya kerana dia juga insan biasa.


Even we lost contact, or even we have no time to meet, or even we less sms, or even you are too busy, or even you forget me, but I will always remember u!


Di kejauhan jarak yang memisahkan, hati terasa ingin menyapa, “apa khabar imanmu wahai sahabatku” peliharalah nyalaan imanmu dengan tahajud, zikir, tilawatul quran dan istigfar. Moga cintaNya memberi dikau kekuatan untuk menongkah arus jahiliah.


Friendship doesn’t occur with special people, but people special after being friend. I don’t know what iam to you, but you are always special to me.


Sahabatku dikasihi, tali gantung, pedang yang tajam, bahkan tekanan yang kuat dari pengalaman kehidupan sememangnya boleh melemahkan sesiapa sahaja. Tapi bukan engkau, kerana engkau dibina dengan tarbiah, dihiasi keindahan akhlak,dilahirkan sebagai pendukung agama. Biar siapa sahaja engkau, biar apa sahaja orang kata, teruslah menguatkan langkah menyusuri jalan ini. Aku yakin kerana engkau sahabatku.


Biarpun jarak memisahkan. Biarpun tiada perkataan yang dinyatakan. Biarpun tiada khabar yang kedengaran. Kita tetap bersatu apabila mengingati Allah yang satu, dan di situlah selayaknya hati kita bertemu. Menyulam persaudaraan kerana Dia yang satu.


Buat teman, tak terasa bila dia pergi tapi sayu bila dia tak kembali. Mencarinya dengan hati suci lebih indah daripada memiliki tapi tak menghargai. Dia datang tanpa seruan dan dia pergi tanpa alasan.kejarlah dia sebelum hilang dari pandangan, kerana ia anugerah yang tiada bandingan.


Kadang-kadang kita berdoa untuk kuat tapi banyak pula dugaan yang datang. Kadang-kadang kita minta cerdik tapi masalah pula yang timbul. Kadang-kadang kita minta kebahagiaan, tetapi huru-hara pula.dugaan menjadikan mental kita kuat, masalah menjadikan kita berfikir, huru-hara menjadikan kita tabah. Hebatkan Allah? Semua ada hikmah. Kalaulah manusia tahu hadis ini “Telah berkata Jibrail: wahai tuhan, Engkau sampaikanlah hajat hambamu, maka Allah menjawab: Biarkan hambaKu itu kerana aku mencintai suaranya”. Anas bin Malik


Kepada si sahabat yang disayangi. Ku doakan kau mekar di taman, diakari rasa bertuhan, dihiasi haruman akhlak dan iman. Kerana itulah ukuran… indahnya seorang perawan beriman.


Setiap yang kita impikan tak selalunya indah. Kesunyian mengajar kita hidup berdikari. Tangisan adalah kasih sayang. Namun satu yang akan kita ingat seumur hidup ialah kenangan..


Bila hati berjuang kerana Allah, dugaa itu tempat bersinggah. keperitan ditelan sebagai juadah. Kejayaan dianggap satu mimpi indah. Andai ditakdirkan rebah, hati tetap redha kerana Allah. Semoga tabah dan mujahidah menempuh tiap lurah. Tiap agendaNya punya hikmah, agar hati disinggah indahnya kasih Allah. Jagalah hati dan iman..


"Bukan pertemuan yang melakar kendahan. Bukan ucapan yang yang mencoret kecintaan. Tapi ingatan dalam doa pada Illahi sajalah tanda ukhuwah yang suci" Al Ghazali


Ukirlah senyuman yang paling manis kerana selain sedekah,senyuman itu ibarat lukisanrahsia hati dan senyuman itu tidak menyakitkan tetapi menjadi penawar hati yang sakit.


Wahai manusia, muliamu kerana Islam. Hebatmu kerana doa. Indahmu kerana wudhu. Manismu kerana Al-quran. Jangan terjatuh dengan sedikit ujian dan jangan lemah dengan sedikit dugaan kerana cinta Allah amat menakjubkan.


Dalam jauh sebuah perjalanan, Allah amanahkan perjuangan. Terimalah dengan kekuatan. Kadang sakit yang mendatang, kadang teman tak sehaluan, kadang cemerlang gagal dicapai, namun itulah ujian dalam mencari iman yang teguh. Semoga terus tabah dalam perjuangan. Ingat sahabatku, Allah pasti akan sentiasa bersamamu..


Allah did not promise that the way would be easy. But He did promise that He would be with you in every single step of your life, as long as you want Him too.


Jika ada sesiapa pinta cintamu, katakan ia untuk Allah, rindumu untuk Rasullullah dan kasihmu untuk ibu bapamu. Tetapi jika dipinta keikhlasanmu, berilah pada yang tahu menghargainya.


Bermula satu pertemuan, terjalin sebuah ikatn, tercipta satu kenangan. Kini hadirnya perpisahan, menguji keutuhan dan kesetiaan dalam persahabatan. Lantaran itu belajarlah menghargai sebuah kenangan kerana ia kini wujud dalam ingatan dan tak mungkin akan berulang lagi. Malah tak siapa mengubahnya. Itulah realiti kehidupan, namun sebuah persahabatanyang sejati pasti akan membawa kerinduan yang abadi.


Apa lagi yang diperlukan bagi sebuah persahabatan jika di dalamnya terisi dengan jutaan rahmat tuhan. Bila menangis ada yang meredakan, bila gembira ada yang mengingatkan, bila sakit ada yang mendoakan dan bila sihat ada yang meraikan. Alangkah hebatnya persahabatan jika seiring dengan perjuangan.


Diantara kemuliaan Allah ke atas hambaNya ialah mengilhamkan ke dalam hati mereka rasa ingin bertaubat. Rahmat kasihan belasNya mendahului kemarahan dan kemurkaanNya. Kalau tidak, apakah yang boleh menghalang Allah yang Maha Berkuasa menurunkanazab dan bala ke atas hamba-hambaNyabila-bila masa sahaja yang dikehendaki.


Ku pohon padaMu ya Allah, moga ukhuwah kami tehuh buat selamanya. Kerana dia sahabat kecintaanku, kerana pada jalanMu kami bertemu, kerana hati kamibertaut ketika memadu kasih sayangMu. Ku pohon, lindungilah dia dengan maghfirahMu. Agar kekuatannya terletak padatakwa dan iman, bukan pada nafsu. Agar jiwanya tidak mudah dimamah bisikan syaitan. Agar tak dipahat jamuan hiasan duniawi yang pastinyapalsu dan merugikan. Ku pohon agar hatinya bersarang rindu untuk bertemu Penciptanya hingga saat kami bertemu di Sana.


Suratan mentakdirkan kita berjuang bersama. Andai setitis air mata mengalir dipipimu kerana kesedihan, sejuta semangat membahumu dari belakang. Andai sekali rebah, tak dibiarkan rebah untuk kali kedua. Ya Allah, Kami punya tali persaudaraan yang sukar untuk diertikan, namun janganlah Kau dugai kami dengan dugaan yang tak mampu untuk kami tanggung. Satukanlah ukhuwah diantara kami bak kasihnya para sahabat pada Rasullullah. Untuk kesekian kalinya kami memohon, kekalkanlah ukhuwah diantara kami dan tunjukkanlah kami jalan yang Kau rahmati dan redhai.


Allah test us often with suffering and sorrow. Not to punish us but to help us meet tomorrow. So whenever we feel that everything is going wrong, it is just Allah's way to make our spirit strong.


When Allah takes something away from you, He is not punishing you. He is merely emptying your hands for you to receive something better.


Teman adalah keperluan jiwa yang mendapat imbangan. Dialah ladang hati yang kau taburi dan kau pungut buahnya penuh rasa terima kasih. Dia pulalah naungan sejuk keteduhanmu, sebuah pendiang demi kehangatan sukmamu Kerana kau menghampirinya dikala hati gersang kelaparan dan mencarinya dikala jiwa memerlukan kedamaian.


Ketahuilah, bahawa apabila Ku mencintai seorang hamba, Ku asingkan dia daripada dunia, lalu ku tunjukkan dia cara beramal dan akhirat, Ku tunjukkan kepadanya aib dan cubaan dunia supaya ia beramal dengan amalan ahli syurga. Maka Ku masukkan dia ke dalam syurgaku dengan kasih sayangKu. -Hadis Qudsi-


Mengingati Allah itulah sumber ketenangan, mengingati mati sumber kekuatan iman, mengingati akhirat semulia-mulia ingatan dan mengingati Teman tanda kasih sayang dalam persahabatan.

Perjuangan secebis jihad, kekadang meruntun hati, menguji rasa. Namun setiap kali kegetiran melanda, tika itu renungkan kembali satu hakikat, kitalah pejuang mujahid Allah. Senyum kerana terluka, menangis kerana takutkan Dia.

Ya Allah, Kau berikanlah kepada sahabatku ini kekuatan untuk mencari redhaMu. Engkaubasahkanlah lidahnya untuk sentiasa menyebut namaMu. Engkau suburkanlah hatinya untuk sentiasa mendekatkan diri kepada-Mu. Murahkan rezekinya, penjangkan umurnya dan berikan kejayaan kepadanya. Selimutkan dirinya dengan sutera kasih sayang-Mu agar terjaga dari lena nanti bia menghidu wangian syurga Firdausi, bersama para anbiya dan hamba-Mu yang taat.

Wahai diri, jangan jadi daie yang malang yang hanyatahu berdakwah tetapi tidak melaksanakan. Wahai diri, jangan jadi abid yang tertipu, terasa banyak sudah amalan tapi tidak sedar pahala itu kuasa tuhan. Wahai diri, jangan jadi alim yang tertipu, disangka ilmu sudah banyak tetapi tiada yang tterkesan dijiwa. Wahai diri, jangan jadi mujahid yang tertipu, disangka perjuangannya itu yang terbaik, tapi ternyata Islam tidak memerlukannya tetapi dia yang memerlukan Islam.


Tidak ada sesuatupun yang paling berharga yang dimiliki oleh seseorang insan selepas nikmat Islam selain teman yang soleh. Apabila kamu dapati kasih sayang padanya, maka peganglah ia dengan sungguh-sungguh. -Umar ra-


Apabila seseorang itu mencintai orang lain kerana Allah, maka hendaklah apabila membencinya kerana Allah juga. Sebab punca yang menyebabkan anda mencintai seorang manusia itu mestilah kerana ia amat taat kepada Allah, ataupun kerana ia dicintai di sisi Allahdisebabkan amalan-amalannya yang baik. Tetapi bila orang itu bermaksiat kepada Allah, tentulah anda akan membencinya kerana ia menderhaka kepada Allah dan terkutuk di sisi Allah. -Imam Ghazali-

Ukhuwah yang dibina atas nama Allah takkan mengharapkan balasan apabila memberi, tetapi akan selalu berkongsi air mata di kala suka dan duka, kesedihan temannya bagai pedang yang menikam, keceriaan temannya bagai pelangi yang takkan hilang, kehilangan temannya bagai hilang permata termahal di dunia, itulah sunnah ukhuwah pejuang agama.

Perjuangan secebis jihad, kekadang meruntun hati, menguji rasa. Namun setiap kali kegetiran melanda, tika itu renungkan kembali satu hakikat, kitalah pejuang mujahid Allah. Senyum kerana terluka, menangis kerana takutkan Allah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Waktu Solat