Santapan Rohani


Random Hadith Widget

Sunday, December 27, 2009

Menjaga Etika Bertudung

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh….

Izinkan diri ini untuk meluahkan kata-kata, Bukan kata-kata kesat, Bukan kata sindirian, Bukan kata kosong.

Perkara ini nampak seperti hal yang remeh, tetapi bagi ana ini merupakan sesuatu yang amat mendalam dan agak menikam kalbu.. Apabila diutarakan mengenai tudung labuh, walaupun bukan tudung bulat pun, apabila tudung itu sudah lebih besar daripada orang lain, pastinya persepsi masyarakat akan turut berubah seiring dengan perubahan tudung tersebut.



Mengapa persoalan ini diutarakan? Apa selalunya yang terlintas dalam diri masing-masing apabila melihat seorang perempuan memakai baju kurung berserta dengan tudung yang lebih labuh daripada perempuan-perempuan yang lain? Pastinya tanggapan pertama ialah; perempuan ini perempuan yang baik, perempuan yang sopan, perempuan yang tahu menjaga adab dirinya.

Namun adakah kita sedar, dalam majoriti kaum wanita yang dikatakan bertudung labuh yang nampaknya sopan itu, terdapat sebilangan kecil daripada mereka ini yang sebenarnya sedang menconteng arang ke muka wanita-wanita yang lain.

Mengapa ana berkata begini? Tentu saja anda semua pernah dengar perkataan ini, “Alah tak payahlah nak poyo-poyo pakai tudung labuh. Ingat semua orang yang tudung labuh ni baik sangat ke? Kadang-kadang yang tudung labuh ni lagi teruk daripada tudung kecil!” pasti pernahkan? Bagi yang baru pertama kali mendengarnya, pasti hati berasa panas sahaja mendengar perkataan sebegitu yang diluahkan. Namun, itulah hakikat.

Kebanyakkan wanita sekarang ini, maaf untuk menegur, tidak berakhlak seperti yang tertera pada pakaiannya yang labuh. Berdating sana sini, bermesejan lelaki itu ini, berhuha-huha dengan lelaki ajnabi, berkoling-koling, berkapelan islamik kononnya, cakap buang masa, menggedik sana sini(maaf kalau ada yang terasa) dan banyak lagi yang mana akhlak tersebut langsung tidak kena pada imej wanita muslimah yang ditonjolkan.

Apabila orang kata tudung labuh pun sama teruk juga, cepat saja naik darah. Sedangkan siapa yang menyebabkan orang lain berfikiran seperti itu? Apabila timbul masalah seperti ini, pastinya orang lain yang mahu bertudung labuh terbantut niatnya melihatkan akhlak wanita bertudung labuh yang lain ini. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

Akhirnya timbullah perkataan seperti, “ Aku tak pakai tudung labuh pun, free hair je kot, tapi aku tak adalah macam si polan tudung labuh tu. Harap tudung tu je yang besar, akhlak tak besar pun,”

Ya, memang diakui,yang bertudung labuh juga adalah manusia biasa yang punya keinginan. Tapi bukankah elok jika cara pemakaian kita seiring dengan tudung yang dipakai? Tutup aurat itu merupakan satu kewajipan,menjaga akhlak juga satu kewajipan bagi kita. Mengapa hanya diambil satu perkara sahaja, dan ditinggalkan satu perkara lagi?

Dipetik dari : iluvislam.com

5 comments:

  1. Assalamualaikum Azinuddin.
    Menarik artikel anda ini iaitu memberi peringatan khusus kaum hawa muslimah.
    Teruskan memberi peringatan kepada semua.
    (Berpesan dengan kesabaran) >.<

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kpd penulis blog ini.
    sy tertarik dgn pendapat penulis dlm entry ini.
    mungkin penulis sama saja pendapatnya dgn org di luar sana.
    wanita bertudung labuh bukannya baik sangat.
    maaf, tapi izinkan sy berkongsi pendapat.
    pd sy mengkirtik itu tidak mencukupi.
    namun berilah panduan ke arah pengislahan diri.
    semua org boleh mengkritik, tp berapa ramai yg boleh membimbing?
    jadi, perbaikilah penulisan penulis.
    jika berkemampuan, sertailah dgn nasihat atau panduan seperti hadis, ayat al quran atau quote dr para ulamak muktabar.
    maaf daripada sy.
    sekadar ingin berkongsi pendapat.
    assalamualaikum...

    ReplyDelete
  3. waalaikumsalam 'anonymous'.
    syukran jazilan untuk komen yang anda berikan.
    insyaallah ana akan berusaha...

    ReplyDelete
  4. waalaikumsalam 'harishah'..

    terima kasih juga untuk komen saudari.
    minta maaf ye, ana rasa saudari tak baca semua dalam blog ni. nanti kalau ada masa cubalah tengok tajuk2 yang berkaitan dalam blog ni ye...

    syukran..

    ReplyDelete
  5. oh ye, kepada semua yang membaca tajuk ni ingin ana ingatkan. tajuk untuk entri ni ana petik dari

    http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2141

    banyak juga komen yang diterima dari sini..
    harap maklum..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Waktu Solat