Santapan Rohani


Random Hadith Widget

Thursday, April 12, 2012

Luahan Rasa : Praktikum Pertama

Bismillahirrohmanirrohim.....

Alhamdulillah, sudah sebulan lamanya ana berpraktikum di Sek Keb Sri Jerai, Gurun Kedah. Sepanjang sebulan berada di sekolah ini pelbagai perkara yang ana pelajari. Ya! Tanggungjawab dan tugas sebagai seorang guru bukannya mudah seperti yang disangka. Terkadang terpaksa menjadi ayah, menjadi seorang abang, menjadi tukang sapu, pelakon, dan banyak lagi perkara yang tidak dapat ana huraikan di kalam ini.

Sepanjang berada di sekolah ini, ana telah diberi amanah untuk mengajar pelajar daripada darjah 3 yang seramai 40 orang pelajar. Pelbagai ragam dan karenah yang ana lihat, terkadang ana rasa, pelajar yang berada di depan ana mencerminkan diri ana sewaktu ana di alam persekolahan. Hati ini tersenyum kecil walau kadangkala perasaan amarah bertandang di jiwa dek kenakalan mereka.

Ana bersyukur kerana walaupun ada segelintir pelajar yang degil sewaktu ana mengajar, namun di hujung ana berada di sekolah ini mereka sebenarnya boleh dan mampu berubah. Ya, anak kecil itu bersih ibarat kain putih dan kita yang seharusnya mencorakkan mereka selepas ibu bapa mereka.

Dalam pada itu ada juga yang membuatkan ana merasa sungguh terharu mendengar kata-kata pelajar di sini:

"Cikgu, cikgu mengajar best. Dalam banyak-banyak cikgu, cikgu sorang je baca bismillah sebelum nak hukum. Kami pun cikgu suruh baca bismillah sebelum kena hukum."

"Cikgu ni kadang garang, tapi sebenarnya cikgu baik."

"Cikgu, cikgu janganlah pergi. Nanti siapa nak ajar kami BM?"



Projek mural

Apapun terima kasih murid sekalian. Cikgu doakan kalian berjaya di dunia dan akhirat. Ingat pesanan cikgu, untuk berjaya buat 4 perkara. Solat lima waktu, hormati ibu bapa, hormati guru dan teruskan usaha. Tangisan kalian pada hari terakhir cikgu di sini akan menjadi semangat buat cikgu untuk mengajar di masa akan datang. Insyaallah....


3 Jaya

No comments:

Post a Comment