Santapan Rohani


Random Hadith Widget

Sunday, May 19, 2013

Hukum 'Couple'


Assalamualaikum...

Soalan: Ustaz, apakah hukum kita bercinta sebelum kahwin seperti yang berlaku terhadap remaja-remaja pada zaman sekarang ini?

Ustaz Azhar Idrus menjawab: Soalan-soalan ini pernah ditanya kepada para alim ulama. Antaranya adalah jawapan daripada al-Fadhil Tuan Guru Ustaz Dato' Ishak Baharom, mantan Mufti Kerajaan Negeri Selangor. Beliau menjawab haram hukumnya bercinta sebelum berkahwin kerana berkasih sayang sebelum kahwin bukan daripada sunnah Nabi SAW. Ini adalah cara Barat yang kafir dan tidak beriman kepada Allah. Banyak perkara yang tidak elok dikhuatiri terseret bersama percintaan seperti ini. Kadang-kadang meluahkan perasaan yang tidak patut diluahkan, berkhayal dengan benda-benda yang tidak elok, dan membazirkan masa serta wang ringgit. Islam mengajar kita supaya bercinta selepas berkahwin.

Dipetik dari buku: Anda Bertanya, Ustaz Azhar Idrus Menjawab Berkenaan Permasalahan Umat m/s 102.

*****

Comfirm susah bagi orang yang tengah couple-couple sekarang ni untuk menerima hukum ni. Haram? Wah, berat tu.. Erm bukan berat, itu adalah cabaran. Selalunya benda yang haram itulah yang sedap dan 'nikmat' apabila mengamalkan perkara yang haram. Lalu itulah cabaran bagi orang-orang yang beriman untuk meninggalkan setiap perkara yang haram ni.

Siapa tak suka couple? Boleh pegang-pegang tangan, boleh muah-muah dalam whatsap!, bleh ajak keluar tengok wayang, boleh mengaku 'ni awek aku', 'ni pakwe aku', 'dia milikku', sampai tahap bleh berzina (nauzubillah). Lalu fikirkan sejenak, adakah perasaan suka terhadap couple itu adalah berlandaskan agama atau nafsu?

Pasti ramai yang akan mengeluarkan kenyataan yang mengatakan:

"Alaa, kitorang couple, takde pun pegang-pegang tangan? Kan haram pegang-pegang tangan tu. Kami bercinta, tapi kami tahu hukum-hakam. Kami takde la sampai tahap nak menaikkan syahwat antara satu sama lain. Tak pernah terfikir pun untuk berzina, tak pernah terfikir pun kami bercouple ni sekadar nak enjoy-enjoy je. Sebab kami pun target nak bertunang dan dah nak kawin dah. So, rasanya kami dah keluar daripada sebab-sebab haramnya bercouple tu. Kan couple tu kalau ikut pemahaman pada zaman skang ialah orang-orang yang couple mesti pegang-pegang tangan, cium-cium, sambut Valentine's Day (nauzubillah), muah-muah dalam handphone, dan macam-macam lagi, tapi kami tak buat semua tu. Jadi, kami lepaslah kan?"

Haah, ye.. Rugi lah. Melakukan jalan taqwa, tapi tidak menyalurkannnya pada tempat yang sepatutnya. Taqwa tu dah ada dah, tapi silap apabila tak menurut jalan pencegahan yang diperintahkan oleh Allah. Allah dah kata dalam Al-Quran, jangan dekati zina. Dekati zina pun tak boleh, apatah lagi berzina. Allah mencegah melalui ayat ini untuk membataskan pergaulan antara lelaki dan perempuan, di mana perkara yang diharamkan itu sangatlah banyak kemudaratannya kalau nak dibandingkan dengan manfaat di dalamnya. Kita melakukan pencegahan, adalah lebih baik daripada mengubati. Bila dah 'sakit', nak mengubatinya pun dah terlambat. Dah sakit, terpaksalah menahan kesakitan, terpaksalah telan ubat-ubatan, berpantang, terbatas pergerakan dan sebagainya. Kan lebih elok kalau mencegah. Tapi kalau dah terlanjur, apa boleh buat, maka tanggunglah sendiri. Setiap perkara yang berlaku itu ada hikmah, terima saja ujian itu dengan sabar, kerana setiap kesalahan yang kita buat itu semua adalah salah kita. Jangan risau, Allah Maha Menerima Taubat. Siapa lagi yang boleh menghapuskan dosa seseorang selain Allah? Istighfar...

Rugi kalau bercinta sebelum kahwin ni. Saya selalu fikir, kalau bercinta sebelum kahwin, kalau lepas kahwin mesti rasa seperti dah tiada apa-apa dah. Mungkin ada rasa, tapi tak sesedap semasa sebelum berkahwin. Bukankah lebih baik agar disimpan perasaan ingin bercinta itu selepas kahwin, supaya hubungan sebagai suami isteri akan menjadi lebih erat sebagai 'sweet couple ever'! Kita boleh ambil hikmah sebegini dalam penutupan aurat juga. Bukankah baik kalau kita tutup aurat kita dengan sempurna, 'tutup' ia daripada pandangan lelaki yang ajnabi (bukan mahram). Kalau nak 'tengok', nikahlah. Sebelum nikah, tak boleh tengok. Kerana apa yang ada pada gadis itu adalah 'surprise' khusus hanya untuk suami yang dinikahinya dengan sah. Kalau kita buka aurat sebelum sah, semua lelaki boleh tengok, apa yang surprisenya? Semua orang dah tau taik lalat awek tu kat situ-kat sini, dah takde apa yang special. 'Simpan' untuk yang halal bagimu..

Bagi yang sedang couple tu, yang terbaca post ni, harap-harap dapatlah menerimanya dengan hati yang terbuka. Pasti hati korang tergerak untuk melakukan perkara yang Allah redha. Memang, hanya redha Allah sajalah yang menjadi matlamat hidup kita. Kerana dengan redha-Nya, kita memperoleh rahmat-Nya. Bila 'dapat' Allah, dapatlah segala-galanya. Itulah pentingnya taqwa, Allah suruh buat apa je, buat. Allah suruh tinggalkan, tinggal. Mereka yang tergerak hatinya setelah mendapat ilham/hidayah daripada Allah untuk meninggalkan maksiat, eloklah kalau kita lakukan pencegahan atau cari jalan penyelesaian yang terrrbaik untuk meninggalkan sesuatu maksiat itu. Jangan sampai salah cara, nanti silap-silap terputus ikatan silaturrahim. Memanglah perhubungan lelaki-perempuan tu terbatas, tapi silaturahim mesti kena jaga juga. Jangan sampai tahap benci membenci antara satu sama lain. Jangan sampai berlaku salah faham sehingga menyebabkan berlakunya perkara yang lebih memudaratkan, contohnya kalau 'you tinggalkan i, i nak bunuh diri!' Jangan... Cubalah cara yang terbaik.. Pujuk dengan 'kasih sayang', yakni dengan berdakwah. Dakwah kepada pasangan kita, cakap kat dia elok-elok, 'panah' hati dia dengan ayat-ayat Al-Quran dan sunnah, ajak dia berubah, ajak dia bertunang/berkahwin.. Atau carilah yang lebih baik. 

Kalaulah benar kita sayang seseorang tu, janganlah kita teruskan perhubungan yang tidak halal/sah itu. Takde siapa yang sanggup tengok pakwe/awek kesayangannya tenggelam-timbul dalam lautan api neraka kerana ZINA. Takde siapa yang sampai hati melihat buah hatinya merana kena bakar dalam neraka semata-mata kerana kita. Sanggup ke tengok jari-jari halus awek kita yang comel tu kena bakar dalam api neraka kerana dia membiarkan tangannya itu disentuh oleh kita? Anggaplah tangan kita ni ialah 'api yang membakar dan membara' yang sudah terlebih dahulu 'membakar' tangannya sebelum dibakar oleh api neraka yang 'real'...! 

Ya Allah.. Takutnya kepada neraka. Tapi apa nak ditakutkan kepada semua itu kalau kita berusaha mencari redha Allah. Bermakna, kita tidak lagi mahukan syurga, atau tidak lagi takut kepada neraka, tidak takut kepada kesusahan di dunia dan akhirat, tidak takut awek lari, tidak takut tak bertemu jodoh-sebab Allah boleh bagi bila-bila masa je, kerana yang penting bagi kita ialah ALLAH. Janganlah kita turutkan nafsu dan bermaksiat dengan jangka hayat hidup 60-70 tahun yang singkat ni semata-mata untuk dibakar dalam neraka selama berpuluh ribu-riban tahun kerana nak 'nikmat' dan 'kesedapan' yang palsu dan sementara di dunia yang sebentar. Bersabarlah sikit, kat dunia ada 'syurga dunia' yakni dalam perhubungan sah sebagai suami isteri yang bahagia dan soleh, dan pasangan yang bertaqwa kerana Allah ini bakal mendapat rahmat-Nya (insyaAllah, aamiin!) dengan meneruskan jalinan kasih dan cinta mereka ke dalam syurga plak nanti.. Taknak? Taknak sudah.

Oleh itu, saya berpendapat sebenarnya boleh je bercinta sebelum nikah dengan syarat tidak keluar berdua-duaan, sudah mampu daripada aspek material dan emosi, memang sudah berniat untuk bernikah, tiada halangan untuk bernikah, mempunyai ilmu rumah tangga, sudah mampu bertanggungjawab dan semua yang sama maksud dengannya.

wallahualam..

ALLAH is number One.. 
Allah matlamat utama kita. 

Dipetik dan diedit daripada fb Lukisan Dakwah Islam.

6 comments:

  1. thumbs up...terima kasih atas perkongsian.. nanti update lah lagi yer.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih juga atas komentar daripada naz.
      insyaallah.

      lupa nk letak kesimpulan, sebenarnya boleh je cinta sebelum nikah tu dengan syarat tidak keluar berdua, sudah mampu daripada aspek material dan emosi, memang sudah berniat untuk bernikah, tiada halangan untuk bernikah, mempunyai ilmu rumah tangga, sudah mampu bertanggungjawab dan yang sama maksud dengannya...

      wallahualam..

      Delete
  2. Teringin nak buat gitu.. bagi tahu keluarga.. tapi rasa segan pula.. umur baru 19.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan malu, nanti lambat berumahtangga.
      kalau target nak kahwin umur 20, umur 18 dah kena beritahu.
      memang la kena reject tapi kita dah bagi hint kat orang tua kita supaya bila kita dah betul2 sedia, tak la terkejut mereka nanti..

      Delete