Santapan Rohani


Random Hadith Widget

Saturday, December 25, 2010

Kisah Gadis Hantaran 20k

Kecoh satu Malaya kes Gadis Hantaran 20K di blog Dunia Sebelah Zara tentang seorang ibu yang meminta 20K untuk anak perempuannya (Fakta: lepasan SPM), lalu terjadilah peristiwa drama cinta yang mampu mengalahkan drama Adamaya apabila ibu perempuan mula menjadi antagonis ala-ala Bawang Putih Bawang Merah. Cerita yang baru DKDM terima ini mungkin lebih sopan sedikit, tiada kecoh-kecoh, kemungkinan besar happy ending. Jom layan.

Alkisahnya, si gadis berumur 24 tahun masih belajar, berada dalam kelompok keluarga “ado-ado” (baca: berada). Si jejaka sudah bekerja selepas tamat belajar, kini cuba meminang si gadis. Si gadis meminta habis belajar, tetapi si jejaka sangat “macho” (baca: setia) ingin melangsungkan perkahwinan segera.

Si ibu gadis menerjah meminta 20K. Si lelaki agak pusing, tetapi terima dengan rela hati. Berita disampaikan seperti dibawah:

Kahwin muda

Nama informer terpaksa dirahsiakan kerana beliau malu nak jadi famous.

Cadangan perbualan informer dan rakan yang ingin berkahwin:

Kasut: Hei Tumit, aku nak kahwin!

Tumit: Omaigosh, ko serius. kenapa tetibe pulak ni?? happynyer!!

Kasut: Ha’ah, si Lutut propose aku.. malu tau~

Tumit: Eh untungnye kau.. romantik gitu. Hantaran berape?

Kasut: 20K, giler tak? Feeling artis wei!

Tumit: MasyaAllah! tak kahwin ko wei, mane si lutut nak dapat duit??

Kasut: Tak surelah, mak aku yang letak, tapi ok lah kan si Lutut tu pun family ok gak, kerja pun elok, tapi happynye nak kahwin!

Tumit: Hm tu la, dengar ko tetibe nak kahwin, aku pun rase nak kawin jugak. Ahaks.

Sekadar cerita rakyat yang pendek. Banyaknya kisah perkahwinan masa kini. Persoalannya di sini, bukanlah hantaran 20K yang dirasakan menggunung tu, walaupun dalam hati, DKDM pun rasa takut nak berkahwin atas bebanan yang dirasakan berat.

Apa pun, cerita ini berbeza kerana si gadis dan si jejaka tetap rela dan dilihat tidak sangat menghadapi masalah. Setia? Cinta? Jikalau tiada masalah, mungkin perkara ini boleh dijalankan, mengikut kemampuan masing-masing.

Persoalan kedua, adakah hantaran tinggi melambangkan status? Mungkinkah ini terjadi dek kerana keluarga si gadis yang “ado-ado”? (baca: berada). Atau kerana si gadis yang berkelulusan tinggi?

Fenomena hantaran tinggi yang saban tahun meningkat mengikut kadar inflasi negara terus menjadi satu budaya masyarakat. Diingatkan, ini hanyalah cerita rakyat, DKDM hanya menjadi wadah, sekadar menyampaikan.

Nota Kaki: Kalau manusia, jawab soalan ini.

Perempuan: Kalau nak kahwin nanti nak hantaran berapa? Jujur.

Lelaki: Rasanya kalau pihak perempuan letak harga tinggi, kalau tak boleh tawar menawar, tinggal tak? ke cinta raga ku serahkan? LOL

Kepada yang dah rasa bunga-bunga nak kahwin lepas baca entri ni, kahwin lah cepat, dah bau-bau nasi minyak ni! ^^


Dipetik dari sini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Waktu Solat