Santapan Rohani


Random Hadith Widget

Sunday, April 7, 2013

Prof Dr Muhaya - Mudahkan Pernikahan

Buat renungan:
"Prof, macam mana saya nak beritahu ibu saya yang berkeras untuk minta wang hantaran 10k sedangkn saya sendiri tidak meletakkan apa-apa nilai pada bakal suami saya. Saya sedih dan malu bila ibu berkeras. ALLAH. Hanya Allah yang tahu apa saya rasa sekarang"


Nilai wanita bukan pada wang hantaran. Jika ibu bapa memahami Islam dan hidup untuk redha Allah lagi di turunkan wang hantaran. Wanita yang baik ialah yang cepat kahwinnya, murah maharnya dan banyak anaknya- Maksud Hadis- Kalau saya tak silap. Jom ibu bapa dan bakal pengantin mudahkan perkara wajib dan jangan habiskan tenaga pada benda harus tapi fokuskan pada benda wajib.

Semoga pos ini dapat ditunjukkan kepada ibu bapa oleh bakal pengantin. Cuba minimakan hantaran dan perhiasan hantaran kerana itu semua pandangan manusia terutama jika tidak berkemampuan tetapi terpaksa menunjuk kerana fikir " APA ORANG KATA'. Hantaran tak penting tapi bagaimana suami melayan anak perempuan kita selepas berumah tangga. 

Cuba lihat semua majlis perkahwinan. Merasa kasihan apabila berbelanja besar dan hiasan mewah tetapi isteri atau suami yang dipilih tidak mengikut hukum Allah. Jika tidak dijaga agama bayangkan rumah tangga itu selepas perkahwinan, Jika dilihat pada soalan rumah tangga yang bermasalah semua berpunca daripada kurangnya agama.

Jom para isteri dan suami renungi hidup ini. Dari mana kita datang dan ke mana kita akan pergi. Jangan kahwin kerana cinta manusia tapi kahwin kerana cinta Allah. Lihat semua program dan majalah perkahwinan dengan mata hati. Alangkah sia-sianya hidup mencari penghargaan dan pujian manusia sedangkan Allah murka. 

Kaum bapa wajib memilih ibu anak-anak mereka. Jika kecantikan jadi pilihan tetapi akhlak buruk, kecantikan itu hilang nikmatnya selepas kahwin. Budi pekerti menjadi penambat hati suami bukan hanya rupa paras yang mungkin menjadi fitnah. Semoga mereka dengan masalah keluarga mengambil iktibar dan lihat diri dan cari ilmu dan jangan mengharap mendapat jawapan dari manusia lain tapi daripada Allah dengan ilham Allah turunkan bila bermunajat pada Allah. JIka tidak mencari ilmu jangan hairan jika sentiasa bermasalah dalam keluarga.

-Prof. Dr Muhaya-

No comments:

Post a Comment