Santapan Rohani


Random Hadith Widget

Saturday, September 5, 2009

Luahan Rasa : Sekolahku

Bismillah..
Masa cuti pertengahan sem hari tu, ana punyalah xde kerja pergi balik sekolah-sekolah lama ana dari awal sampailah yang terakhirnya. Dari tadika sampailah sekolah menengah banyak kenangan yang terindah. Teringat pula lagu Sekolahku dendangan UNIC. Apapun kita tengok dulu sekolah-sekolah ana..



Sekolah tabika yang pertama: Tabika Perpaduan Kg Jawa, Segamat.
Setahun je di sini pada 1995


Ni Tadika Nur Salam. Pun setahun pada 1996. Gambar atas ni bukan sekolah asal.
Yang asal sekolahnya dia buat kat rumah je. Kecil pula tu.. Sekarang dah maju dah..


Sekolah rendah pertama. Yang nilah paling tak boleh lupa kenangan bila start sekolah.
Darjah 1 tahun 1997.
Kelas ana kelas 1 Berlian. Guru kelas, Cikgu Syarifah Rosnah. Ingt 2..

Blok C. Blok ni siap sepenuhnya masa ana tahun 5 dan mula digunakan pada tahun 2002.


Sekolah rendah yang kedua, Sekolah Dato Seri Maharajalela.
Dari tahun 1998-2002 dalam kelas 2-6 Teratai.
Guru kelas masa darjah 2, Cikgu Hayati.
Masa darjah 3, Cikgu Haliza.
Darjah 4-6, Cikgu Wan Noriza Bt Wan Ahmad




Sekolah menengah di sini dari Ting 1-5. Banyak kejayaan yang ana raih bila masuk sek ni. Kenangan cinta monyet pun bermula di sini. Hei.. aplh ana ni ek.. Blajar x habis nak bercinta.

Sekolah agama ana yang pertama. Sekolah Agama Pekan Jabi.
Ni pun bukan bangunan asal. Yang asal bangunan dia kecil je. jadi yang atas ni bangunan baru yang siap pada 2001 kalau x silap ana.
Ana sekolah sini pun dari kelas Kafa sampailah Darjah Khas mula tahun 1997 sampailah 2005. Lama betul 2.. Untuk pengetahuan, sek agama ni pada sebelah petang selepas waktu sekolah menengah.



Bila masuk sekolah menengah, ana kena kelas petang. Jadi ana pindah kat sini kejap sebab kat sini ada kelas pagi. Sekolah Agama Bandar Segamat. Tahun 2003 tapi tak sampai setahun pun. lepas tu pindah balik kat Sek Agama Pkn Jabi.

Rindunya kat sekolah lama. Bila kat sekolah asyik fikir 'bila nak habis sekolah ni'.
Bila dah habis sekolah asyik teringat je.. Macam mna ni.....


Sekolahku

Bertahun lama aku meninggalkan
Laman sekolah yang penuh kenangan
Memori indah mengusik di jiwa
Suka dan duka dalam memburu cita

Masih terbayang kenakalan teman
Usik mengusik bersenda gurauan
Kini setelah kita berjauhan
Semuanya itu menjadi kerinduan

Tetap segar dalam ingatan
Kali pertama berkenalan
Senyuman mesra menyimpulkan
Tali persahabatan

Hingga kini masih ku simpan
Kata semangat buat bekalan
Pesanan guru menyalakan
Obor penyuluh kejayaan

Dan di sinilah tempat ku berlari
Jatuh tersungkur bangun kembali
Biar diranjau onak yang berduri
Semuanya tak ku peduli

Terkadang cinta jadi permainan
Namun di situ ku temu iktibar
Makin ku sedar erti kehidupan
Tak semudah yang difikirkan

Oh sekolaku, kau amat ku rindu
Tempat bermula ku menimba ilmu
Jasanmu guru mendidik daku
Namamu harum di dalam ingatan
"You're my lovely school, I love you, I miss you"


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Waktu Solat